Followers

Sunday, April 24, 2011

jom analisis ayat...

assalamualaikum dan salam sejahtera...

apa khabar semua?
harap2 sihat la noh...
berdirinya saya di sini (eh macam nak berpidato la pulak)...aiseh man...
sebenarnya nak ajak blogger2 semua jom sama2 analisis ayat ni...
sebelum tu, jgn tgok jwpn di bwh, cuba cri kesalahan ayat dulu ye...


Terdapat, Empat kesalahan dalam ayat ini?


siapa bleh bagi tahu apa yang salah dalam ayat di atas?

bagi yang belajar bahasa Melayu mesti nampak kan apa yang salah dalam ayat di atas (semua rakyat malaysia belajar bahasa Melayu)...so, mesti semua bleh nampakkan?

jom kita cari kesalahan pertama.
dah terang lagi bersuluh tanda koma mana bleh tak ditempat tu. Jadi, tu kesalahan pertama iaitu tempat tanda koma yang salah.

kesalahan kedua, lagi nampak terang daripada lampu lepas tanda koma mana bleh huruf besar kan? jadi, itu kesalahan kedua yang sepatutnya Empat dieja empat.

kesalahan ketiga, xpayah nak buka lampu utk cari kesalahan tu ye sbb cahaya matahari cukup terang nak suluh kesalahan tu iaitu tanda soal sebab ayat tersebut bukan ayat tanya.

kita dah jumpa tiga kesalahan dalam ayat tersebut. jadi apa kesalahan keempat???
tolong fikir dan perhati ayat di atas tu ye..

mesti susah kan nak cari kesalahan keempat tu???

siapa yang dapat jawapan tu, TAHNIAH anda merupakan orang yang dapat melihat kepada keseluruhan ayat tersebut dan mencari jawapan di sebaliknya. anda juga mempunyai pemikiran yang tajam.

bagi yang tak dapat tu, apa ye kesalahan keempat. nak tahu jawapannya???

jom kita lihat jawapannya...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
eh ada jawapan ke tak ni???
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

jawapan kepada kesalahan keempat ialah fakta (eh, mana ada perkataan fakta dlm ayat tu). fakta tu ialah Empat sepatutnya tiga kerana cuma terdapat 3 kesalahan dalam ayat di atas.

kenapa jadi begitu??? apakah maksud di sebaliknya???

sebenarnya kita hanya lihat kepada baris ayat tersebut sahaja. kita tidak melihat secara keseluruhan. selagi pandangan kita tidak diperluaskan kita tidak akan menjumpai kesalahan keempat itu
.

begitu juga dalam hidup kita, selagi kita tidak memperluaskan pandangan kita, kita tak akan mempunyai jawapan terhadap sesuatu itu (ujian, cabaran dan dugaan). apabila kita tak memperluaskan pandangan kita, kita akan sering membuat keputusan yang salah

FIKIR-FIKIRKANLAH...


8 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Liza

puas duk cari
rupanya dah ada jawapannya dibawah

Wassalam

iemah said...

waalaikumussalam...
sy bkn liza sy iemah...hehehe

tq sudi singgah sini

zacky ~786~ said...

btol tu.. entry nie mmg best.. mula2 ingat kna blajar Bahasa Melayu.. siap ada khidmat nasihat lg.. :)

like this..~

iemah said...

hehehe

tq

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

tapi rasanya saya jumpa lagi 1 kesalahan la awak..ayat tu tak sepatutnyer letak tanda "?" sebab tu bukan ayat pertanyaan rasanyer..kalo nak letak tanda soal, mungkin ayat nyer begini

" Terdpat, Empat kesalahan dlam ayat ini.Apakah itu?? "

hehe..da jadi cikgu bm nie..hehe..

sajer jek komen..sy tau ade mksud tersirat yg lain .. :)

sy dtg jenguk kamu balik..follow u~ :)

iemah said...

ye , tima kasih utk komen...
mmg sesuai jd cikgu bm...
jwpn utk kesalahan ketiga ialah tanda soal...ad jwpn dibwh tu...

tq follow me...

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...


saya just blogwalking kat sini. baru tahu pasal blog ni..

anyway kalau ada masa, silalah berkunjung ke blog saya.

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

iemah said...

waalaikumussalam...
tq sudi dtg sini...
nnti sy terjah blog kamu pulak ek...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...