Followers

Wednesday, August 4, 2010

PROGRAM MENITI PELANGI

dh lama tak update blog ni...

sepanjang minggu lepas sentiasa sibuk dengan asgmt yang bertimbun2 dan perlu dihantar segera. so, aku langsung tak berpeluang untuk membuka blog ni. nampaknya, hari ni aku berpeluang juga untuk meng 'update' blog aku ni.


Pada 30,31 Julai dan 01 Ogos, aku dan kawan2 aku seramai 9 orang telah menjayakan program yang telah kami rancang walaupun dalam masa yang singkat. kami menamakan program ini program motivasi pelajar yang bertajuk 'Meniti Pelangi'. kami telah melaksanakannya di SMK Raja Chulan, Ipoh Perak.


Kami menghadapi pelbagai ujian dan cubaan dalam melaksanakan program ini. semasa merangka kertas kerja, sekolah yang dipilih untuk kami melaksanakan program ini ialah SMK Seri Mutiara, Pulau Pinang. disebabkan beberapa faktor antaranya di sekolah tersebut tiada asrama dan jauh maka kami mengambil keputusan untuk memilih sekolah lain. sekolah kedua yang menjadi pilihan kami ialah SMK Gerik. setelah dirisik, sekolah tersebut juga tidak sesuai memandangkan jumlah pelajarnya yang agak sedikit. Kemudian kami ditawarkan untuk ke SMK Raja Permaisuri Bainun, Ipoh. disebabkan beberapa faktor yang tak dapat kami elakkan maka kami terpaksa memilih sekolah lain. Sekolah seterusnya, Smk Sg. Kob, kulim. kaunselor sekolah itu sangat mengalukan kedatangan kami, walaubagaimanapun kami terpaksa membatalkan hasrat untuk menjayakan program di sana kerana faktor jarak. jarak antara tanjung malim dengan kulim terlalu jauh dan kami bimbang sekiranya kertas kerja kami tidak diluluskan. kami terpaksa memilih sekolah yang berdekatan.

Dan nampaknya, SMK Raja Chulan, Ipoh berjaya menarik perhatian kami untuk kami menjayakan program motivasi pelajar 'Meniti Pelangi'. Tetapi, bilangan pelajarnya menyebabkan kami terpaksa merangka kembali kertas kerja dengan meletakkan sasaran kepada pelajar asrama (Tingkatan 1, 2 dan 4).

Setelah kertas kerja siap, kami pergi berjumpa dengan pensyarah, En. Ab. Aziz Mohd Yatim, dan Dr. Muzafar Shah (Ketua jabatan) untuk meminta kelulusan. Setelah itu, kami mengantar ke fakulti. pada minggu hadapan, apabila kami ingin mengambil kertas kerja, rupa2nya kertas kerja kami telah hilang. hal ini menyebabkan kami sedikit kelam kabut. Sedangkan kertas kerja itu bukan hilang di tangan kami. jadi, kami terpaksa print dan meminta tandatangan semula. kami hanya mempunyai masa selama 3 hari untuk meminta kelulusan kerana pada hari jumaat ini kami akan bertolak. dugaan demi dugaan menimpa...tetapi ada hikmah di sebaliknya apabila pemintaan kami untuk memohon kenderaan berjaya walaupun hanya sebuah van.

Pada hari kami ingin bertolak, macam perkara yang berlaku. ada antara ahli kumpulan kami yang mempunyai kelas dan kami meminta keizinan untuk pulang awal. tetapi, rupa2nya dugaan bukan di situ, salah seorang ahli kumpulan kami tertinggal kunci dalam bilik dan terpaksa berurusan dengan pihak pejabat sedangkan pada waktu itu, pejabat hampir ditutup. Semasa kenderaan (van) datang untuk mengambil kami, ramai lagi kawan2 yang belum datang kerana masalah tertentu. walau bagaimanapun perjalanan kami tetap berjalan lancar hingga tiba di sekolah tersebut. Sambutan di sekolah tersebut amat baik.

Terima kasih kepada pensyarah atas kelulusan ini, pengetua smk raja chulan cikgu2 smk raja chulan, kawan2, para pelajar yang bekerjasama dalam menjayakan program motivasi pelajar 'meniti pelangi' yang dijalankan selama 3 hari 2 malam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...