Followers

Monday, August 16, 2010

CUBA TEKA BERAPA BERAT GELAS INI?



Suatu pagi seorang guru berdiri di hadapan kelas sambil mengangkat segelas air. Dia bertanya kepada murid2nya, “cuba kamu teka, berapa berat gelas ini?”
Jawab murid yang duduk di hdpn kls: “50 gram, cikgu!”
Guru tersebut tersenyum. “ yang lain?” Soalnya.
“saya rasa mungkin 100 gram,” jawab seorang pelajar perempuan.
Bangun pula seorang pelajar lelaki di tengah kelas, “jawapannyamesti 150 gram, cikgu.” Beberapa orang lagi pelajar bangun, jawapan mereka berkisar antara 50 hingga 500 gram.
Siapakah yang berjaya memberi jawapan yang betul? Adakah berat gelas in 200 gram? 300 gram? 410 gram? Atau 100 gram?
Jawab gurunya, “jawapan kamu mungkin betul mungkin juga salah! Sebenarnya berat segelas air ini tak begitu penting sebab ianya bergantung kepada brp lama kamu memegangnya.
“jika kamu memegang gelas ini satu minit, tidak menjadi masalah. Kalau satu jam tangan kamu akan sakit. Sehari, kamu perlu diusung ke ambulans.” Ketawa murid2nya mendengar kata2 guru itu.
Sambung guru tersebut; “ murid2 sekalian...berat segelas air ini takkan berubah tapi semakin lama kamu memegangnya, ia akan menjadi semakin berat. Apa yang patut kamu lakukan ialah letak gelas itu ke bawah, rehat beberapa minit dan sambungnya kembali.
“begitu juga dengan kehidupan seharian kita. Jika kita ada masalah, selesaikannya secepat mungkin. Kalau kita gagal menyelesaikannya, rehat sebentar. Lupakan masalah itu untuk seketika.
“jangan terlalu memikirkannya kerana ia akan menyebabkan fikiran kita tidak tenang dan terganggu. Ketenangan amat penting sebelum kita memikirkan masalah itu kembali.”

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...