Followers

Friday, February 18, 2011

ilmu, akal dan semangat...


gambar hiasan


ASSALAMUALAIKUM...


ilmu, akal dan semangat???

knp tiba2 aku terfikir ttg ketiga-tiga ini ye???

aku pun xtahu

cuma aku nak katakan kt sini...

ilmu, akal dan semangat umpama adik-beradik yang tak boleh dipisahkan...

tahu kenapa???

pada aku,

bila ada ilmu, akal pula xdigunakan maka mudah dikalahkan musuh...

begitu juga ada akal, tapi tak ada ilmu maka senang kena tipu...

bila ilmu dan akal digabungkan tapi xda semangat umpama remaja yang belum matang, senang untuk diperkotak-katikkan...

senang cerita kalau akal dan ilmu disatukan, semangat xada xguna juga...

misalnya, bila kita nak belajar...

kita ada akal, so gunakan akal untuk dapatkan ilmu...

tapi dalam usaha untuk dapatkan ilmu, kena ada semangat untuk belajar...

kalau tidur aje macam mana ilmu tu nak datang...

(ini tanggapan aku la...
lain orang lain persepsinya)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...